Overslaan en naar de inhoud gaan

FAQ

Openingsuren

Wat zijn de openingsuren van het Museum?

Het Museum is open van maandag tot donderdag van 9:30 tot 17:00.
Op zaterdag en  zondag van 10:00 tot 17:00. Op vrijdagen is het Museum gesloten.
De laatste toegangstickets worden verkocht om 16:00.
Het Museum sluit de deuren om 17:00 en vanaf 16:45 wordt er opgeroepen om de museumzalen te verlaten.
 

Is het Museum alle dagen open?

Neen, het Museum is gesloten op vrijdagen. 
We zijn gesloten op 01.01, 01.05, 01.11, 11.11 & 25.12.
Op 24 en 31.12 sluit het Museum om 15:00 (laatste tickets om 14:00).
 

Hoeveel tijd moet ik voorzien voor een museumbezoek?

Reken ongeveer 45 min voor een bezoek. Als je alles wil bekijken, ben je 90 min zoet.
 

Tickets 

Wat zijn de tarieven en kan ik korting krijgen op de toegangsprijs?

Een overzicht van onze tarieven en kortingen vind je hier.
 

Is het museum gratis op de eerste woensdag of zondag van de maand?

Neen, het museum is niet gratis toegankelijk op vaste dagen.
 

Kan ik tickets kopen aan de balie?

Ja, het is mogelijk om tickets te kopen aan de balie of aan de ticketautomaten aan de ingang van het Museum. Per tijdslot is er een beperkt aantal tickets beschikbaar, dus raden we je aan om je ticket op voorhand te reserveren.
 

Ik kocht mijn ticket online, maar kreeg geen bevestiging, wat nu?

Het e-ticket wordt pas verstuurd als de betaling bij ons toegekomen is. Dit kan enkele minuten duren maar indien het langer duurt, controleer dan zeker je ongewenste mailbox. Na deze controle en nog steeds geen ticket neem je best contact op met onze reservatiedienst: reservations@kmkg-mrah.be of in het weekend met onze kassa die je steeds met betaalbewijs verder kunnen helpen.
 

Toegankelijkheid

Waar bevindt het Museum zich?

Het Museum ligt op Zuidlaan 150, 1000 Brussel.
 

Welke zijn de dichtstbijzijnde haltes van het openbaar vervoer?

Per trein: Station Brussel-Zuid

Per metro: Lijn 2, 3, 4 en 6 (halte Hallepoort)

Per bus: 48, 134, 136, 137, 365, W - halte Hallepoort

Per tram: 3, 4, 51 - halte Hallepoort
 

Kan ik voor het museum parkeren?

Nee. Maar er zijn betalende parkings naast het museum. Een overzicht van de dichtstbijzijnde parkings vind je hier.
 

Is het Museum rolstoeltoegankelijk?

Ja. Er is een lift die enkel toegankelijk is voor mensen met beperkte mobiliteit (op aanvraag bij het onthaal). Het panorama op de stad te zien vanop de weergang van de Hallepoort is jammer genoeg enkel bereikbaar met de trap.
 

Collectie

Wat voor collecties heeft het Museum?

De Hallepoort, het laatste overblijfsel van de tweede stadswal van Brussel, herbergt een verzameling wapens, sculpturen, schilderijen, zilverwerk en curiosa. Ze belichten de geschiedenis van het monument, de Brusselse omwallingen en de stedelijke gilden. 
 

Tentoonstellingen

Welke tentoonstellingen zijn er momenteel in het museum?

Er is geen tijdelijke tentoonstelling momenteel in het museum. Maar u kunt wel de permanente collectie bewonderen en het geweldige gebouw bezoeken.
 

Vestiaire

Is de vestiaire gratis?

Ja, de vestiaire bestaat uit lockers. Vraag je token aan de balie.
 

Wat moet ik opbergen in de vestiaire?

Grote tassen, rugzakken en paraplu’s moeten opgeborgen worden in de vestiaire.
 

In groep

Moet ik reserveren als ik met een groep kom?

Ja, grotere groepen (meer dan 15 personen) moeten steeds hun bezoek op voorhand reserveren, ook als je geen gids neemt. Reserveren kan via dit formulier.
 

Moet ik op voorhand tickets bestellen?

Groepen tot 15 personen zijn niet verplicht om tickets op voorhand aan te kopen. Om zeker te zijn dat je het museum op een bepaald tijdstip kan bezoeken is het raadzaam om dit toch te doen. 
 

Moet ik meteen betalen voor een reservering?

Reservaties voor groepen moeten vooraf betaald worden.
 

Kan ik mijn ticket annuleren?

Nee, betaalde tickets worden niet terugbetaald of omgeruild.
 

Kan ik een factuur krijgen?

Bij groepsreservaties ontvang je een reservatiebevestiging waarop gevraagd wordt het verschuldigde bedrag voor de gidsen en de tickets over te schrijven. Enkel overheidsorganisaties kunnen betalen via factuur, na het sturen van een officiële bestelbon. Er kunnen geen facturen opgemaakt worden voor ticketaankopen via de balie, ticketautomaten of online ticketshop.
.

Ik wil graag een gids boeken, hoeveel dagen op voorhand doe ik dit best?

Een geleid bezoek of workshop reserveer je minstens drie weken op voorhand. Reserveren kan via dit formulier.
 

Kan ik een rondleiding volgen?

Ja, we organiseren rondleidingen en workshops op aanvraag. Het volledige aanbod en alle praktische info vind je hier
 

Restaurant

Kan ik iets eten of drinken in het Museum?

Nee, er is momenteel geen restaurant aan het Museum. Er is eetgelegenheid in de wijk.
 

Image Studio

Kan ik een (digitale) foto bestellen van mijn favoriete werk?

Ja, je kan foto’s bestellen via dit formulier. Bezoek de online catalogus Carmentis voor meer info over het stuk.